Begrijpend lezen

Begrijpend lezen training: SLIMMER LEZEN

‘Saai’, ‘stom’, ‘niet leuk’, dit hoor ik vaak als ik kinderen vraag wat ze van begrijpend lezen vinden. Door de training SLIMMER LEZEN te volgen ervaart je kind dat begrijpend lezen juist het tegenoverstelde is!
Kinderen raken gedemotiveerd vanwege de grote lappen teksten en de enorme vragenlijst die ze moeten doorwerken. In de training leren ze hoe ze (lange) teksten en vragen slimmer kunnen lezen, waardoor ze weer grip krijgen op de tekst en de bijbehorende vragen succesvol kunnen beantwoorden.
Er wordt gebruik gemaakt van gevarieerd en aantrekkelijk leesmateriaal met een rijk taalaanbod waardoor ieder kind uitgedaagd wordt om een actieve bijdrage te leveren in de groep. Je kind leert leer- en leesstrategieën op een goede manier te gebruiken. Zo krijgt je kind de vaardigheid begrijpend lezen onder knie en profiteert hij/zij er ook van bij de andere vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en natuur.

De training wordt individueel of in een kleine groep gegeven aan kinderen uit groep 6, 7 en 8 van de basisschool. Iedereen krijgt persoonlijke aandacht en specifieke instructie op zijn/ haar niveau. De training bestaat uit 5 bijeenkomsten van 5 kwartier.

Ontwikkeling:

Tijdens mijn 2-jarige Master SEN studie ontwikkelde ik een speciale interesse voor het onderwerp begrijpend lezen. In 2009 studeerde ik af op dit onderwerp. Ik heb een methodiek ontwikkeld om kinderen te helpen om beter te worden in de Begrijpend lezen. In de afgelopen jaren heb ik deze methodiek doorontwikkeld in de praktijk en houd ik deze actueel met wetenschappelijke literatuur. Onderdelen van deze training zijn al geïntegreerd in de individuele leesbehandelingen en de remedial teaching die ik geef.

Er is speciale aandacht voor:

– Het verbeteren van het technisch leesniveau (indien dit nog niet op niveau is)
– Leesplezier, leesmotivatie, boekpromotie en het maken van leeskilometers
– Het maken van (oefen)citotoetsen
– Het werken met teksten van Nieuwsbegrip
– Leren samenvatten (Mindmap/Conceptmap)
– Leren werken met de kleurmethode om zo hoofd- en bijzaken te kunnen onderscheiden 

Heb je interesse en wil je meer informatie? Neem dan contact op met Ingrid de Goede
via het contactformulier of via info@dytalo.nl .


Boekentips van en voor kinderen

Groep 3
De Hut, Kluitman serie
Joep, Michiel van de Vijver
Wat een mop, Erik van Os, Ted van Lieshout
Vos & Haas, Sylvia Vanden Heede

Groep 4
De effies, Vivian den Hollander
Koen Kampioen, Kluitman serie
Spekkie en sproet, Vivian den Hollander
Samenleesboeken, serie van Delubas
Weetjesboeken 0 – 1000 knotsgekke weetjes

Groep 5 en 6
De regels van Floor, Marjon Hofman
De zoete zusjes, Hanneke de Zoete (leuk voor als je ze kent van YouTube)
De Gorgels, Jochem Meijer
Mees Kees, Mirjam Oldenhave
Heksje Lilly, Kluitman serie
Geronimo Stilton, Geronimo Stilton
Julius Zebra, Gary Northfield

Groep 7 en 8
De Waanzinnige boomhut, Andy Griffiths, Terry Denton
Dagboek van een muts, Rachel Renée Russell
Dolfje Weerwolfje, Paul van Loon
Wolf, Jan Postma
Tiger Team, Thomas Brezina
Snuf de hond, Piet Prins
Leven van een loser, Jeff Kinney
___________________________________________________________________________________________________

  • Op de site Dyslexie Centraal vind je informatie over leesproblemen en dyslexie in onderwijs en zorg.
  • Het Masterplan Dyslexie en Cito geven uitleg over de afname van de Cito toets Begrijpend Lezen bij dyslectische leerlingen.

Coronamaatregelelen
DyTaLo volgt de ontwikkelingen rond het coronavirus op de voet en hanteert de richtlijnen van het RIVM. In de afgelopen weken werd de remedial teaching en werden de dyslexiebehandelingen door middel van videobellen gegeven. Inmiddels worden de behandelingen weer face to face gegeven.
Ik heb in de afgelopen periode gemerkt dat begeleiding op afstand geen belemmering hoefde te zijn voor een succesvolle behandeling. Juist in deze tijden ervaar ik een hoge ouderbetrokkenheid en zie ik gemotiveerde kinderen die hun lees- en spellingtaken erg serieus nemen.