Mooiste avonturen

Tegenover mij zit Bas met de 3 boeken die hij van thuis heeft meegenomen. Dit was zijn opdracht nadat we vorige week voor het eerst hadden kennisgemaakt. Een stripboek, een boek van zijn broer en een boek die hij nog ergens in een bak onder zijn bed had liggen. Bas heeft moeite met lezen, hij wil hiermee geholpen worden.

Een boek zoeken met het idee om dit te móeten gaan lezen kan heel lastig zijn voor een kind met leesproblemen. Daarom is het belangrijk om dit samen te doen. Want wát je leest is één van de succesfactoren om gemotiveerd te raken om (zelf) te gaan lezen. Deze gezamenlijke zoektocht zorgt er ook voor dat ik het kind beter leer kennen en dat er een vertrouwensband ontstaat. Een kind moet zich namelijk erkend en gesteund voelen. En weten dat we er samen voor gaan!

We bekijken samen de boeken en ik vraag hoe hij tot deze keuze is gekomen. Het stripboek vindt hij leuk vanwege de plaatjes, die bekijkt hij en weet dan waar het verhaal overgaat. Ik vertel hem dat strips goed zijn om te lezen, juist de plaatjes helpen om te begrijpen wat er geschreven staat. Ik leg Bas uit dat het belangrijk is dat we samen hardop gaan lezen, dit zal hem helpen om beter te worden in lezen. Een stripboek is hiervoor helaas minder geschikt en valt daarom af.

De vorige keer vertelde Bas dat hij sneller zou willen lezen. Hij is nu steeds als laatste klaar van zijn groep. Ik leg hem uit dat dit automatisch gaat als hij beter in lezen wordt. Hij vertelde de vorige keer dat hij op drummen zit en ik vraag hoe vaak, hoelang en wanneer hij oefent om hier beter in te worden. Met lezen werkt het net zo, je leert lezen door te lezen. Hoe vaker je oefent, hoe beter je wordt, hoe makkelijker het gaat en dat je dan merkt dat je sneller een bladzijde gelezen hebt.
Ik krijg een wedervraag waarom je eigenlijk moet kunnen lezen. Als je kunt lezen kun je nieuwe dingen leren!  Bijvoorbeeld een spel, omdat je de spelregels kunt lezen. Je kunt leren autorijden omdat je de verkeersregels snapt uit het verkeersboek. En als je bij een sportclub wilt is het nodig dat je het inschrijfformulier goed invult. En zo kan ik nog wel een paar voorbeelden geven. Het lijkt nog niet echt door te dringen bij Bas. Maar de mooiste reden bewaar ik voor het laatste. Met lezen beleef je de mooiste avonturen. Net zoals zijn personage in het Minecraft spel. Nu lijkt hij het te begrijpen.

Kinderen meten vooral hun leessucces aan hoe snel ze kunnen lezen, omdat de leessnelheid getoetst wordt op school. Kinderen die niet snel kunnen lezen, vinden dan dat ze falen. Ze kunnen het plezier in lezen kwijtraken, zijn minder gemotiveerd om te lezen, gaan daardoor minder vaak lezen en komen in een neerwaartse leesspiraal. Het is belangrijk om dit patroon te doorbreken en dat begint bij (weer) gemotiveerd zijn om te willen lezen. 

We kijken samen naar de stapel boeken voor ons op tafel. Ik leg er ook 3 neer, die ik op basis van ons kennismakingsgesprek heb uitgezocht. We bladeren door de boeken heen. Ik stel voor dat we stapels maken: wel / niet / twijfel. Uiteindelijk blijven er nog twee boeken over: een voetbalboek van mij en een boek wat hij zelf had meegenomen van zijn broer. Opnieuw vraag ik hem hoe hij tot deze slotkeuze is gekomen.

Het voetbal boek lijkt hem leuk, omdat hij op voetbal zit. Hij is er goed in. En het boek van zijn broer omdat HIJ gezegd had dat het superspannend was. Ik zie hem toch wat twijfelen want het boek is wel erg dik, met kleine lettertjes en heel weinig plaatjes. Ik geef hem nog een allerlaatst bemoedigend zetje door te vragen wat hij er dan zélf van vindt. Het boek gaat gauw dicht en komt definitief op de stapel ‘niet’. ‘Lukt me toch niet’. Ik verbeter hem door te zeggen: ‘Lukt je nu nog niet’.

Kinderen hebben mij bij een bepalende stem in de boekkeuze. Hierbij is het belangrijk dat er een goed aanbod is, passend bij het leesniveau en de interesses van het kind. Ik kan het kind helpen bij het kiezen van een geschikt boek, maar het kind kiest uiteindelijk zelf. Want als je zelf mag kiezen, ben je veel meer gemotiveerd om er mee aan de slag te gaan! Een boek wat aansluit bij de interesses en beleving van een kind motiveert om te gaan lezen. En een kind zal tijdens het lezen merken dat bepaalde woorden al makkelijker gelezen worden. Het woord ‘goal’ kan namelijk elke jonge lezende voetballer in één keer lezen.

Bas bladert door het boek. Hij begint nog over iets anders. Hij doet een poging om het lezen nog even uit te stellen. Ik zeg dat ik hem graag een stukje wil voorlezen. Hij geeft het boek maar wat graag aan mij terug. Het eerste hoofdstuk lees ik voor. Er is nog tijd voor het tweede hoofdstuk. Ik stel voor dat nadat ik een bladzijde heb gelezen, we daarna dezelfde bladzijde nog een keer lezen. We lezen dan om de beurt een zin hardop voor. Ik vraag of ik hem mag helpen en we maken afspraken over hoe we omgaan met leesfoutjes. Ik zie aan Bas dat hij erg zijn best doet, dat hij doorzet maar dat het lezen moeizaam gaat. Het is bijna tijd. Ik lees het hoofdstuk verder uit. Bas mag daarna een boekenlegger uitkiezen en hij merkt op dat we al bij hoofdstuk 3 zijn.

Bas is geholpen met een geschikt boek te vinden. Ben je benieuwd hoe je nu je thuis met je kind aan de slag kunt gaan? Wil je weten hoe je omgaat met leesfouten? En hoe je uitstelgedrag tot een minimum kunt beperken? Lees mijn volgende blog waarin ik heel graag uitleg hoe je hier mee aan de slag kunt gaan!